زرین کوه

زرین کوه به ارتفاع 3850 متر از قلل زیبای البرز در جاده فیروزکوه نزدیک روستای آیینه ورزان و در جنوب دریاچه تار قرار گرفته است.برای صعود این قله از جبهه جنوبی از جاده فیروزکوه  به آیینه ورزان و سپس روستای خسروان میرویم. این روستا مبدا صعود است.

قله فرعی زرین کوه

صبح جمعه 15 دی طبق قرار قبلی ساعت 4:30 در محل حاضر بودیم اما به علت دیر آمدن راننده  ساعت 7:30 به خسروان رسیدیم. به علت سردی هوا صبحانه را در مینی بوس صرف کرده و راس ساعت 8 از روستا حرکت کردیم. ابتدا به یک تنگه مسطح رسدیم. به سمت غرب و تا رسیدن به روی یال حرکت کردیم. برای جبران زمان از دست رفته یال نسبتا پر شیب  و بدون پاکوب را مستقیم صعود نمودیم. در کل صعود به این قله مسیری تقریبا مستقیم از روی یال دارد که گاهی شیب به 45 درجه میرسد. سنگ های زرد و سبز با رنگدانه های طلایی زیر نور خورشید میدرخشیدند و گفته شد وجه تسمیه این کوه هم به همین خاطر است.  2:30 بعد از ظهر به قله فرعی (3810م) و ساعت 3 به قله اصلی (3850م) رسیدیم و از آنجا مناظر زیبایی از دماوند و دریاچه تار و قلل سفید پوش البرز را به تماشا نشستیم.  جبهه شمالی زرین کوه پوشیده از برف و یخ بود. درست برعکس مسیری که ما صعود کردیم. و صد البته کفش های دوپوشی که پوشیده بودم اصلا برای این مسیر نیاز نبود! فکر میکنم در صعودهای زمستانه آگاهی از مسیرهای شمالی یا جنوبی قله مورد نظر  در انتخاب کفش مناسب برای برنامه خیلی کمک کننده است. با وجود اینکه هوا صاف بود اما موقع برگشت و با تاریکی هوا با مه شدید مواجه شدیم. اما سرقدم خوب برنامه آقای سیری با درایت تیم را ساعت 7 شب به روستای خسروان رساندند.  با تشکر از ایشان و سرپرست خوب برنامه آقای محمدرضا سالاری. و همچنین تشکر از دکتر اجدادی بابت ارسال عکسهای برنامه