آناپورنا

وسیع باش..... و تنها..... و سربه زیر ..... و سخت

طناب های مشکل آفرین مسیر دربند - شیرپلا


عکس از گروه طبیعتگردی ققنوس

 

همانطور که میدانید توچال پر بازدیدترین کوه ایران و مسیر دربند - شیرپلا با وجود برخی خطراتش، کوتاهترین مسیر صعود به این قله است و بیشترین تردد در این مسیر صورت میگیرد. قسمت هایی از این مسیر پرشیب و سنگی است و برای سهولت عبور و مرور پله های فلزی کارگذاشته شده و طناب کشی شده است که هرساله توسط عده ای از کوهنوردان به صورت برنامه ریزی شده یا خودجوش ترمیم و بازسازی می شوند.  سالهاست به طنابهای پلاستیکی این مسیر عادت کرده بودیم که از یکی دوسال پیش با تحول جدی در ظاهر این مسیر مواجه شدیم. اولا قسمت های زیادی از مسیر داوودی تا شیرپلا با سنگ و توری فلزی پله شده که مسیر را آسانتر نموده و همچنین به جای طناب های پلاستیکی از طنابهای کنفی  با مغزی مفتول فلزی استفاده شده است که در ابتدای امر خیلی کاربردی و محکم با مزایای زیاد به نظر می رسیدند و  برعکس طنابهای پلاستیکی هنگام استفاده ، دست روی آن لیز نمیخورد.

یک زمستان گذشت.  گرفتن این طنابها با دستکش چندان خوشایند نبود چون خرده های کنف به دستکش می چسبید و باعث ساییدگی و آسیب دستکش میشد. تابستان هم پوست دستها بر اثر تماس مستقیم با آن ملتهب شده (حتی تاول) و بوی بدی گرفته که به محض رسیدن به شیرپلا قبل از هرکاری اول می بایست دستها را با صابون شست. از همه بدتر اینکه طنابی که انتظار میرفت محکم باشد با طول عمر خیلی کوتاه تر از طنابهای قبلی تا حد زیادی از بین رفته و در خیلی جاها سیمها بیرون زده که باعث خراش و بریدگی دستان میشود. شخصا هربار که از این طنابها استفاده کرده ام  دچار زخمهای سطحی یا عمیق شده ام.


 

با کمی پرس و جو متوجه شدم یکی از مسئولان باسابقه فدراسیون این طنابها را با قیمت مناسب وارد کرده و دستور نصب آنها را داده است. شاید ایشان هم از مضراتش آگاهی نداشتند.  بعد از مدت کوتاهی به نظر می رسد معایب این نوع طناب از مزایای آن بیشتر است و پوسیدگی و رشته شدن سیمها و افتادن آن در مسیر نه تنها خطر آفرین که باعث آلودگی محیط زیست می گردد.

 از رییس محترم فدراسیون که خودشان از سالها پیش در نصب و ترمیم طناب ها و تیرک های مسیر توچال پیشگام و فعال بوده اند، تقاضا داریم برای ایمنی و تجهیز بهتر مسیر دربند - شیرپلا  تدبیری بیندیشند.

  
نویسنده : آنا ; ساعت ۱٠:٢٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٦ خرداد ۱۳٩۳
تگ ها :