دختران سنگنورد و گشایش مسیرهای نو در چشمه سهراب

همین دوهفته پیش بود که یک تیم سه نفره دختران دیواره نورد، شش مسیر جدید در منطقه چشمه سهراب  کرمانشاه گشایش کردند.

شاید خبر دست اولی نباشه و کمابیش همه متن خبر رو توی کوه نامه خونده باشید. اما چون اون خبر فاقد اطلاعات فنی و مشخصات مسیر و نوع گشایش آنها بود از لیلی عزیزم درخواست کردم که یک گزارش مختصر از صعودشون رو برام ارسال کنه.

از اولین باری که خبر صعود مستقل دختران ایرانی روی دیواره علمکوه رو شنیدم (صعود لیلا اسفندیاری و منیره رفیعی از مسیر لهستان52  در سال 86)  چندین سال میگذره. یادمه خیلی هیجانزده بودم و در باورم نمی گنجید چنین کاری! لیلا با آن صعودش برای همیشه به یکی از قهرمانان زندگی من تبدیل شد. بعدها با نسیم عشقی آشنا شدم. کسی که هرچه از توانمندی اش در قالب یک زن و یک ایرانی در این جامعه بسته،  گفته بشه بازم کمه  و حالا که میبینم شاگردانش بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه به این سطح از توانایی رسیدن که جسارت انجام  چنین کاری رو در خودشون پیدا کردن امیدوار میشم. امیدوار به تحقق روزهای خوبی که در گذشته نه چندان دور  یک رویا بود.

گزارش لیلی رو با هم بخونیم:

سه شنبه 12خرداد ساعت 18 از تهران بسمت کرمانشاه حرکت کرده و 2:30 به منطقه بیستون رسیده و مشغول استراحت شدیم. چهارشنبه صبح ساعت 6:30 همراه با آقایان زارع، آزادانی و عبدالملکی به سمت چشمه سهراب حرکت کرده و پس از صرف صبحانه ساعت 8 پای مسیر بودیم. آقای زارع در حین آموزش مفاهیم پایه مرتبط با گشایش مسیر، توضیحات مفیدی دادند که شامل سرفصل های زیر بود:

- چگونه در منطقه جدید مد نظر گشایش اطلاعات کامل منطقه را بدست آوریم
- در هر گشایش مسیر چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم
- قابلیت گشایش مسیر در تعداد بالا در منطقه وجود دارد یا خیر
- دسترسی سنگنوردان به مسیرهای گشایش شده چگونه است ( مواردی از قبیل جاده، حجم پیاده روی تا پای مسیر، نحوه برخورد مردم محلی با سنگنوردان و پدیده سنگنوردی و...)
- بررسی امکانات منطقه ( ازقبیل آب، ایمنی، سایه و آفتاب و...)
- بررسی دقیق و موشکافانه سنگ ها بلحاظ مناسب بودن بستر جهت گشایش مسیر و سپس صعود

در ادامه ایشان به شرح و بررسی اهداف گشایش مسیر پرداختند:

- برای لذت بردن از سنگنوردی
- ایجاد مسیرهای اموزشی برای مبتدیان
- تعیین حد و اندازه خود در سنگنوردی
- احساس دین ووظیفه نسبت به مسیرهای صعودشده قبلی و بودن در چرخه گشایش مسیر بعنوان عضوی موثر در جامعه سنگنوردی و...

سپس کارهایی که پیش از گشایش می بایست انجام شود را عملا بررسی کردیم:

شناسایی منطقه ، شناسایی مسیرهای قابل گشایش در منطقه، تهیه لوازم متناسب با مسیرهای انتخاب شده، بررسی راه های دسترسی به مسیر، پس از شناسایی مسیر مورد نظر اقدام به زدن کارگاه و سپس صعود مسیر و طراحی جای رول های آن نمودیم.

به ترتیب عطیه، من و سپیده مسیر را صعود کرده و هر کدام با گچ جای رول ها را مشخص کردیم. ساعت 11:30 عطیه شروع به صعود کرد و به ترتیب 13:30 من و 15 سپیده و در تمام این مدت عطیه با نهایت صبوری در گرمای شدید منطقه دوستانش را حمایت از بالا می داد و آقای زارع نیز با راهنمایی های مفیدشان در کنارمان بودند. در نهایت به بررسی چرایی نقاط پرداخته و بصورت اشتراکی مناسبترین جاها را برای رول کوبی انتخاب کردیم. و رول کوبی مسیر آغاز شد. بدلیل درجه بالای مسیر رول کوبی آن کمی سخت تر از مسیرهای دیگر بود و البته زمانبرتر. ساعت 17:30 پنج رول اول را من رولکوبی کردم و ساعت 18:20 سه تای بعدی را عطیه که باتری دریل تمام شد و ساعت 19:15 همگی اقدام به بازگشت نمودیم. در آن فاصله آقا احسان و آقا رامین هم ملحق شده بودند که به موازات فعالیت ما بر روی مسیری که قبلا آقا پویا گشایش کرده بود اقدام به صعود نمودند. در نهایت همگی با کوله باری از تجربه که به لطف و مدد آقایان زارع، آزادانی و دیگر دوستان خوبمان کسب کرده بودیم به محل استقرار کمپ بازگشتیم.

صبح روز بعد (پنجشنبه) ساعت 8 پس از صرف صبحانه به سمت مسیرحرکت کردیم، از آنجا که میخواستیم رول کوبی مسیر یکدست تر باشد تصمیم گرفتیم رول کوبی مسیر دیروز را من و عطیه تمام کنیم و سپیده که روز قبل به مشاهده رول کوبی و آموزش آن پرداخته بود قرار شد با پویا بر مسیری که قبلا پویا در منطقه آن را بررسی کرده بود رفته و اقدام به گشایش مسیر و رول کوبی نمایند. 6 رول از مسیر روز قبل را من و 5 رول را عطیه زد و رول کوبی مسیر تمام شد و جمعا مسیر"دژاوو" بطول 48 متر و با درجه سختی 5.12c و با تعداد 19 میانی و با درجه سختی c5.12 توسط من، عطیه صادقی و سپیده جاودان گشایش شد. و سپس آقای زارع مسیر را صعود کردند. البته صعود ایشان مانند ما زمانبر نبود و با توجه به توانایی بالایشان در سنگنوردی ظرف مدت کوتاهی مسیر را صعود کردند.در آنطرف ماجرا مسیر"رقص با سنگ ها" هم به لطف همیاری های بی دریغ پویا ، توسط سپیده و ایشان با درجه سختی5.11c و با تعداد 5 میانی گشایش شد.

مسیر دژاوو با درجه سختی 5:12c

مسیر رقص با سنگها با درجه سختی 5:11c

ساعت 4 بعد از ظهر به شناسایی بخش دیگری از منطقه جهت گشایش مسیرهای اسپرت پرداختیم. کارگاه دو مسیر توسط من و عطیه و تحت تعالیم آقای زارع زده شد و من به صعود مسیر و مشخص کردن جای رول ها و سپس رول کوبی پرداختم و مسیر در پایان روز با همکاری آقا ناصر که با نهایت لطف تا آخرین دقایق به حمایت ایستاده بودند و همراه من به گشایش این مسیر پرداختند، با تعداد5 رول و با درجه سختی 5.10a به اتمام رسید. پایان کار در روز اول 20:23 بود که در نهایت به کمپ بازگشته و به استراحت پرداختیم.

روز جمعه ساعت 9 مشغول به کار شده و من، سپیده و عطیه به زدن کارگاه ها و صعود مسیر و رول کوبی و گشایش تحت نظر تجارب آقای زارع و دوستانمان پرداختیم. تا ساعت 13 مسیرهای سپیده و عطیه به اتمام رسید که سپس اقدام به صعود مسیر های گشایش شده نمودند. در نهایت ساعت 15 مسیر من هم تمام شد. سه مسیر گشایش شده توسط من، سپیده و عطیه مسیرهای"سه تفنگدار" با درجه سختی های 5.10a و 5.10abنام گرفت و مسیر آخرمن با درجه  5.10aبه نام "نسیم عشقی" و با احترام و سپاس بابت تمامی زحماتش برای دختران دیواره نورد این مرز و بوم نام گرفت. حوالی ساعت 8 عصر به سمت تهران حرکت کرده و 2 بامداد به تهران رسیدیم.

مسیر های سه تفنگدار

مسیر نسیم عشقی با درجه سختی 5:10a

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

با تشکر فراوان از آقای مرتضی زارع که نقشی اساسی در گشایش شش مسیر فوق داشتند. اگر ایشان و تجارب ارزشمندشان نبود قطعا نمی توانستیم به چنین تجربه مفیدی برسیم. فکر می کنم هر چقدر درباره منش والای ایشان در سنگنوردی بنویسم باز هم کم باشد... به شخصه شروع سنگنوردی خود را در طبیعت، از صعود مسیر هاری رست و آشنایی با سنگ های مهربان بیستون تا مسیر شقایق تا صعود های بعدی و تمامی خاطراتم در سنگنوردی در طبیعت را مدیون ایشان هستم. که آشنایی من با سنگ های مهربان طبیعت به مدد لطف آقای زارع عزیز بوده است. خود را وامدار مهربانی تان می دانم و بابت تمامی خوبی هایتان در سنگنوردی این مرز و بوم متشکرم.

و سپاس از آقایان پویا، احسان، رامین، ناصر و دایی محسن گرامی که با همراهی و همیاری، ارائه نظرات سازنده شان در گشایش مسیرها نقش اساسی داشتند.

با سپاس از آقای خسروی که با سخاوت تمام باغ خود را جهت شب مانی و استقرار کمپ در اختیار گروه ما گذاشتند. ایشان همواره در منطقه حضور داشته و سنگنوردان می توانند از همیاری های ایشان جهت شب مانی در منطقه بهره جویند. آقای خسروی مردی خوب و علاقمند به ورزش هستند که در حد توان از همکاری با سنگنوردان در منطقه چشمه سهراب دریغ ندارند. در آن سه روز حسابی به ایشان و خانواده محترمشان زحمت دادیم. بابت تمامی مهربانی هایشان از طرف خودم و دوستانم سپاسگزارم.